Fina ord om en fin hund

Skickade ett mail till min uppfödare som jag tänkte publicera i bloggen. Monica ska vara så otroligt stolt över att hon fött upp en hund som Divino.

Såhär lät mailet:

Tack för fina ord. Han var en otrolig hund och en otrolig kompis. En riktig stjärna! Jag kommer aldrig mer att kunna få en sådan hund igen, det vet jag med säkerhet. Jag är glad för tiden vi fick tillsammans. Jag är dig också evigt tacksam för att vi fick chansen att ha Divino. Han har lärt mig så otroligt mycket.


Det är med tårar i ögonen jag skriver allt vackert om honom i min blogg, som kommer rakt ifrån hjärtat. Han har berört så många, och många av mina kompisar här som enbart träffat honom några gånger, beskriver förlusten av Divino som något utav det värsta.


Det är läskigt att verkligen märka, hur mycket planer och saker man har planerat och tänkt att göra. Det blir så tydligt, när det plötsligt går i kras. Det var inte förrän i förrgår som jag insåg, att jag inte längre har någon agilityhund. I sommar kommer jag inte kunna tävla. Divino och jag hann inte tävla oss upp i Agilityklass III som vi tänkt. Vi hann itne ta viltspårschampionatet som vi skulle göra i vår. Och vi hann inte starta i lydnadsklass II. Han hann heller aldrig bli veteran, och jag kommer aldrig mer få uppleva att stå i ringen tillsammans med honom, min showiga, härliga och positiva flatte. Vi tävlade heller aldrig i freestyle.


På min tröja från Hundsportgymnasiet står det "Erika och Divino". Bara en sån sak kan få mig att inse, hur mycket man tog för givet att vi skulle ta studenten tillsammans. Även fast jag skriver om hur mycket vi inte hann göra, vet jag att vi tog vara på varenda dag. Jag hoppades på åtminstone några år till. Känns så overkligt när man hos veterinären ser retrievrar som kommer in och väger 62 kilo och inte en endaste muskel på kroppen. Divino blev masserad, stretchad, fystränad, dragtränad, uppvärmd, nedvarvad, o.s.v. Livet kommer tyvärr aldrig att vara rättvist.


Du ska vara stolt över att ha fött upp en hund som lyckats så otroligt bra inom så mycket. En duktig JAKThund, freestyleagilityhund, draghund, viltspårshund, sökhund (bruks), lydnadshund men framförallt, en otroligt sund hund med en god exteriör om man bortser från hans huvud.



Tack Monica, för denna underbara hund. Även fast tiden med honom blev alldeles för kort ångrar vi inte en sekund, att vi haft honom.


Kommentarer
Postat av: Mia Johansson

Vilket underbart mail att få! Vill bara säga att jag känner precis som dig 'jag kommer aldrig att få en sådan hund igen'. Allt du beskriver känner jag igen och jag kan verkligen förstå att du är ledsen. Man får vara ledsen, får gråta och får älta. Vet att det är uttjatat men..det blir bättre. Kramar (några extra från Nokia) :)

2011-04-13 @ 20:28:12
Postat av: Erika Lindkvist

Tack Mia. Sorgen och saknaden kommer alltid vara lika stor, den kommer bara omvandlas från tårar till ett leende, och bli lite mer glädje i att jag fick ha honom. Kram

2011-04-15 @ 17:58:20
URL: http://icaerikaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0